Mina favoritspel på iOS 2013

Jag inbillar mig att jag spelar ganska mycket spel på mina iOS-enheter, men varje gång jag sätter mig ned för att göra den här listan blir jag medveten om hur många grymma spel jag har missat under året. Year Walk, Deus Ex: The Fall, XCOM: Enemy Unknown, Badland, Hundreds… Problemet är inte att jag inte är medveten om att de här spelen existerar, utan att min tid inte räcker till. Det släpptes 80 000 spel på App Store under 2013. Det är ett behagligt problem.

Men jag hann med en hel del spel under året också, och många av dem var riktigt bra. I den här listan har jag reducerat dem till de tio bästa, presenterade i icke-kronologisk ordning. Har du tillräckligt med tid och pengar rekommenderar jag att du laddar ned alla spel på listan.

Oceanhorn (65 kr)

När Oceanhorn släpptes i början av november hade det beskrivits som ”Zelda för iOS” så många gånger att det inte hade en chans att leva upp till förväntningarna. Många recensenter ägnade halva brödtexten åt att förklara på vilka sätt Oceanhorn inte gjorde sig förtjänt av jämförelsen. No shit, Sherlock. Oceanhorn är inte nästa Phantom Hourglass, men det är större, snyggare och på alla sätt mer påkostat än något som har släppts i action-äventyrsgenren på App Store tidigare. Av alla spel som har släppts i år är Oceanhorn kanske det bästa exemplet på hur långt iOS som spelplattform har kommit.

Ridiculous Fishing

Ridiculous Fishing (22 kr)

Ridiculous Fishing har haft en säker plats på min iPhone sedan dagen det släpptes, och det har aldrig gått mer än en eller par dagar mellan spelsessionerna. Det är genialt i sin enkelhet. Luta på telefonen för att undvika att draget rör några fiskar på vägen ner, fånga så många som möjligt på vägen upp, dra upp dem ur vattnet och skjut dem innan de hamnar i vattnet igen. Använd pengarna till att uppgradera din fiskeutrustning och dina vapen, och börja om igen. Ridiculous Fishing är det perfekta busspelet.

Super Stickman Golf 2

Super Stickman Golf 2 (22 kr)

Noodlecake Games har tagit så få risker med Super Stickman Golf 2 att spelet hade kunnat säljas som ett banpaket istället för en uppföljare. Bristen på nyheter hade varit ett problem, om stommen i Super Stickman Golf inte var så förbannat bra. 20 banpaket (med löfte om fler), åtskilliga hål på varje bana och ett turbaserat multiplayerläge säkerställer att man inte blir klar med SSG2 i första taget.

Terraria

Terraria (38 kr)

Om du har spelat Terraria på PC eller Xbox 360 kommer du att känna igen dig i iOS-versionen. Nästan alla system och funktioner följt med, och bristen på kompromisser har både för- och nackdelar. Det är fortfarande roligt att samla material, bygga ett hus och börja utforska underjorden i Terrarias inbjudande pixelvärld, men användargränssnittet är varken intuitivt eller särskilt smidigt – speciellt inte på iPhone. Det tar ett tag innan man vänjer sig, men när man väl har vant sig är Terraria väldigt svårt att sluta spela.

King's League: Odyssey

King’s League: Odyssey (7 kr)

Gamenauts gjorde sig själva en enorm otjänst genom att släppa King’s League samma dag som Oceanhorn. Oceanhorn var det enda någon pratade om i en vecka, vilket innebär att King’s League: Odyssey passerade många obemärkt. Jag gav King’s League en chans mellan turerna i Oceanhorn. Jag hade inte några höga förväntningar, men jag fastnade direkt. Den sex timmar långa tågresan jag hade tänkt ägna åt Oceanhorn gick till King’s League: Odyssey istället.

Spelet kan enkelt beskrivas som en putsad vidareutveckling av Kairosofts simulatorer, och den trycker på precis samma knappar. Istället för att anlita spelutvecklare som i Game Dev Story rekryterar du riddare, som du sedan tränar, utvecklar och tar med i strider, turneringar, uppdrag och erövringar av byar. Jag spelade igenom King’s League: Odyssey under den där tågresan, och innan jag hade nått min destination hade jag hunnit påbörja ytterligare ett genomspelning. På en högre svårighetsgrad.

Rayman Fiesta Run

Rayman Fiesta Run (22 kr)

Rayman Jungle Run var en av förra årets bästa spel på iOS, så ingen blev överraskad när uppföljaren låg på samma nivå. Grafiken är fantastisk, ljudet enormt påkostat och själva plattformandet är lika beroendeframkallande som i föregångaren. Det finns inte särskilt många nyheter i Rayman Fiesta Run, men om du gillade Jungle Run är det här ett givet köp.

Star Wars: Knights of the Old Republic (iPad)

Star Wars: Knights of the Old Republic (38 kr)

Jag spelade inte BioWares Star Wars: Knights of the Old Republic när det släpptes för tio år sedan, men jag hade hört talas om det. Jag hade hört det beskrivas som som ett banbrytande rollspel, som det bästa Star Wars-spelet någonsin och som den spirituella föregångaren till Mass Effect – en av mina favoritserier från den nuvarande konsolgenerationen. Så när det släpptes till iPad i juni såg jag till att ge det en chans.

Trots att tio år har passerat har KOTOR fortfarande djup handling och engagerande karaktärer. Kontrollerna har inte klarat övergången till touchscreen utan vissa uppoffringar, men så ställer spelet inte några höga krav på precision. Eldstriderna är inte huvudattraktionen. Moralsystemet är lättviktigt efter moderna standarder, men man förstår varför rollspelsfansen har pratat om det de senaste tio åren.

angry-birds-star-wars-2

Angry Birds Star Wars II (7 kr)

Jag har varit redo att tröttna på Angry Birds i åtminstone tre år, men det har inte hänt ännu. Rovio har lyckats introducera tillräckligt många nyheter i varje nytt spel för att jag ska komma tillbaka för mer. Star Wars-inramningen i det senaste spelet gör definitivt sitt, och det skadar inte heller att spelet är det snyggaste i serien. Men framför allt är det fortfarande jäkligt roligt att slunga fåglar på grisar.

scurvy-scallywags

Scurvy Scallywags (7 kr)

Scurvy Scallywags har lika mycket charm och humor som alla andra spel i match 3-genren sammanlagda. Det beror på två saker. För det första är match 3 den mest personlighetsbefriade genren i spelbranschen – en ständig tävling om vem som kan göra de blankaste diamanterna och den snyggaste Inka-pyramiden. För det andra har Scurvy Scallywags utvecklats av Ron Gilbert, en av Monkey Island-seriens skapare. Det är en piratmusikal förklädd till ett beroendeframkallande pusselspel. Om någon av de delarna låter tilltalande är Scurvy Scallywags ett absolut måste.

grand-theft-auto-san-andreas

Grand Theft Auto: San Andreas (49 kr)

Grand Theft Auto: San Andreas är ett massivt spel, och Rockstar North hade stora problem med att få det spelbart på PlayStation 2 inför lanseringen för snart tio år sedan. Idag spelar jag det på en enhet som får plats i min ficka. Det ser till och med bättre ut än PlayStation 2-versionen.

Det här är det tredje av den förra generationens GTA-spel att portas till iOS, och Rockstar verkar ha tagit lärdom av arbetet. San Andreas är stabilare än GTA och Vice City, och kontrollerna känns mycket bättre. I och med att det är det nyaste av spelen ser det också mycket bättre ut föregångarna, även om det visuella kommer med en del dalar i bildskärmsuppdateringen på min iPad 3. Det är dock en brist som det är lätt att ha överseende med. För tio år sedan spelade jag San Andreas på en stationär Fujitsu Siemens som vägde 25 kilo och lät som ett gatukök, och den hade knappt tillräckligt med prestanda för att pumpa ut bilderna i acceptabel hastighet. Nu kan jag plocka upp och spela det i fem minuter medan jag väntar på bussen.