Informationen som släpptes orsakade en mindre storm på Twitter och i spelsajternas kommentarsfält, bara några dagar innan hela spelbranschen dammar av kostymen och knyter finskorna för att bege sig till E3-mässan i Los Angeles.

De tre viktigaste punkterna från Microsofts infodump följer:

  1. Xbox Kinect – När Xbox One är avstängt lyssnar Kinect bara efter ett enda röstkommando: “Xbox on”. Man kan också välja att röstigenkänningen ska vara helt avstängd när systemet inte är igång.
  2. Begagnade spel och nedladdning – Alla spel kommer att finnas tillgängliga för nedladdning från dag ett. Utgivare bestämmer själva vilka av deras titlar som ska kunna säljas begagnat. Om utgivarna tillåter det kan du ge bort ett diskbaserat spel till en – och enbart en – av dina vänner innan det spelet är “förbrukat”. Du måste ha varit Xbox Live-vän med personen i minst 30 dagar.
  3. Alltid online – Varje Xbox One måste anslutas till nätet för verifiering minst en gång var 24:e timme. Om man har varit offline i mer än 24 timmar kommer man inte att kunna spela spel innan man är ansluten igen, men man kommer att kunna titta på film och TV utan internetanslutning.

Microsoft verkar ha varit medvetna om att nyheten skulle göra många människor upprörda. Bara någon timme innan dokumentet med informationen släpptes avbokade företaget flera rundabordssamtal och intervjuer med Microsoft-chefer på E3. Det finns mycket intressant att diskutera här (och det har diskuterats friskt inatt) men det är punkt tre som har rört upp mest känslor.

Letar efter nätverk…

Jag kan inte minnas den senaste gången jag saknade internetanslutning i mer än 24 timmar och hade en extern spelkonsol med mig. Då har jag flyttat två gånger de senaste tolv månaderna. Skulle det uppstå något strul med min bredbandsleverantör som varar i mer än 24 timmar (det har aldrig hänt, men man vet aldrig) kan jag aktivera internetdelning på telefonen, verifiera mitt Xbox One och fortsätta spela oförhindrat. Jag tror inte att alltid online kommer att ha någon större effekt på hur jag spelar spel, men jag är inte representativ.

I februari hade Microsoft sålt 76-77 miljoner Xbox 360-enheter, och då hade Xbox Live 46 miljoner medlemmar (guld- och silverkonton). Det är 0,6 Xbox Live-medlemskap per såld konsol. Flera av dem tillhör förmodligen människor som har registrerat nya konton för att få en förnyad trial-period med guldkonto – den verkliga andelen användare per konsol är mindre.

At Xbox, we’ve always believed in a connected world of games and entertainment. With Xbox One, we are planning for a connected future.

Det största frågetecknet rör dock inte användarnas möjligheter att ansluta till Microsofts servrar, utan Microsofts förmåga att hålla servrarna uppe. Vi har redan sett ett skräckexempel på hur det här kan gå snett. Alltid online-kravet i SimCity har varit ett misslyckande av monumentala proportioner, och Electronic Arts har ägnat veckor åt att be om ursäkt för att de har sålt och marknadsfört ett spel som länge inte fungerade. Microsoft ägnade en stor del av Xbox One-eventet i maj åt att prata om hur mycket krut de har lagt på infrastrukturen kommer att driva Xbox Live de närmaste åren, och nu vet vi varför. Men jag tror inte att det är tekniskt möjligt att simulera trycket som Xbox Live kommer att utsättas för när Xbox One lanseras. Vad händer om servrarna kraschar? Det är inte bara spelens multiplayerlägen som slutar fungera. Samtliga Xbox One-konsoler kommer att vara helt obrukbara.

Jag inbillar mig inte för ett ögonblick att Microsoft har investerat åtskilliga miljoner dollar i R&D och infrastruktur utan att ha de här sakerna i åtanke, men i dagsläget vill Microsoft inte utveckla det som avslöjades i dokumentet från inatt. Att de har avbokat åtskilliga intervjuer inför nästa vecka får mig inte att känna mig bättre till mods.

Inför E3

Jack Tretton på E3 2012.

Jack Tretton på E3 2012.

Jag skulle ge mycket för att vara en fluga på väggen hos Sony idag. Företaget har bara några dagar på sig innan det är dags för deras presskonferens på E3, och när Jack Tretton kliver ut på scenen på måndag kommer han att säga en av två saker: att Sony går samma väg som Microsoft, med utgivarkontroll över begagnade spel och alltid online-krav, eller att de går i motsatt riktning. Det förra scenariot är mer troligt. Om Microsoft ger utgivarna kontroll över begagnatmarknaden (som omgående kommer att gå i graven, tillsammans med Gamestop) måste Sony följa deras exempel, eller riskera att se fler och fler titlar bli Xbox One-exklusiva. Den högljudda minoriteten kommer att gå dit spelen finns, som alltid. Majoriteten kommer inte att bry sig.

Både Microsoft och Sony har sina presskonferenser på måndag kväll/natt. Missa inte.