Anders Norén

Ben Kuchera: MOGA-handkontroller är en lösning utan problem

Ben Kuchera för Polygon:

The idea that mobile games require buttons, or even that they would be improved by them, has been stomped into the dust by years of interesting releases on iOS devices. There are certainly a few people who think it’s worthwhile to strap an expensive, ungainly device onto their phone to try to pretend like it’s a more traditional gaming platform, but that number will likely prove to be small.

Jag håller med Ben Kuchera om att det går att skapa innovativa spel på iOS som enbart använder pekskärmen, utan att fylla den med on screen-kontroller (jag tror inte att någon ifrågasätter den saken). Men det här är inte en fråga om antingen eller. Att iOS får stöd för handkontroller betyder inte att spel som Tiny Wings, Angry Birds och The Room plötsligt kommer att sluta utvecklas. De kommer bara att få sällskap av spel som inte lämpade sig för plattformen tidigare.

Marknaden för MOGA-kontroller (Made for iPhone gaming) kommer med all säkerhet att visa sig ganska liten, åtminstone relativt till det totala antalet iOS-enheter på marknaden, men jag är övertygad om att den kommer att bli tillräckligt stor för att det ska finnas utrymme för spel som är byggda med dem i åtanke. Jag är en av dem som kommer att kasta mig över första bästa MOGA-handkontroll som håller måttet. Vi har bara inte fått se någon ännu.